Wiosenne wędkowanie, nadchodzące cieplejsze weekendy, a w dalszej perspektywie majówka i wakacje, to kolejne okazje do spędzania czasu na wodzie. Przed pierwszym wodowaniem warto dobrze się do tego przygotować - sprawdzona łódź i sprawny technicznie silnik to podstawowy warunek udanego i bezstresowego wypoczynku przez cały sezon. I jeśli silnik nie był poddany przeglądowi technicznemu na jesieni, jak to jest zalecane, należy to wykonać wiosną. Warto zatem zarezerwować wizytę w Autoryzowanym Serwisie Honda Marine. Tylko w ten sposób można uniknąć przykrych niespodzianek, które zniweczą Wasze plany, a nie ma nic bardziej irytującego jak awaria silnika pierwszego dnia na wodzie….
Silniki zaburtowe Honda, według opinii Autoryzowanych Serwisów Honda Marine popartej wieloletnimi doświadczeniami, praktycznie się nie psują, zaś awarie wynikają z wcześniejszych zaniedbań.
Przypominamy i wyjaśniamy, że silnik zaburtowy gotowy do rozpoczęcia sezonu to ten:
- który po ostatnim użytkowaniu został przepłukany czystą wodą,
- w którym wymieniono olej silnikowy, olej w przekładni, filtr oleju (w silnikach od 8 do 250 KM), paliwa, sprawdzono wirnik pompy wodnej (nie dotyczy silnika Honda BF 2.3), stan śruby napędowej, anod, świec zapłonowych oraz zadbano o właściwe smarowanie elementów ciernych.
- Ponadto warto pamiętać, by raz w roku dokonać kontroli rozrządu, wyregulować luz zaworowy, sprawdzić termostat i odpowietrznik skrzyni korbowej.
- Co 2 lata należy sprawdzać i w razie konieczności wymienić przewody paliwowe, które muszą być wymienione zawsze w przypadku śladów wycieku lub widocznych uszkodzeń. Należy również sprawdzić, a w razie koniczności wyregulować cięgno zmiany biegów.
Jakie są najczęstsze zaniedbania?
Niewypalone paliwo po zakończeniu poprzedniego sezonu. W takim przypadku z bardzo dużym prawdopodobieństwem pojawią się problemy z nierówną pracą. W skrajnych przypadkach może się to przyczynić nawet do unieruchomienia silnika. Eksploatując silnik należy szczególnie zwrócić uwagę na sposób przechowywania paliwa. Benzyna przechowywana przez kilka miesięcy traci swoje właściwości, a stosowane różnego rodzaju bio-dodatki przyspieszają ten proces. Istotną kwestią jest również w czym paliwo jest przechowywane. Należy je przechowywać tylko i wyłącznie w zbiornikach lub kanistrach przeznaczonych do tego celu. Nie zaleca się jego przechowywania w plastikowych butelkach po napojach czy pojemnikach po płynie do spryskiwaczy samochodowych co bardzo często ma miejsce.
W przypadku przechowywania paliwa w kanistrach metalowych, należy dbać o jakość kanistrów, w których z czasem zachodzą nieuniknione procesy korozji. Powstający na dnie osad, niewidoczny dla oka, może dostać się do układu zasilania i w konsekwencji unieruchomić silnik.
Odradzamy samodzielne czyszczenie czy regulacje, ponieważ czynność ta najczęściej wymaga zastosowania specjalistycznych narzędzi takich jak na przykład myjka ultradźwiękowa. Każdy silnik zaburtowy to poważna inwestycja i warto o niego dbać w sposób profesjonalny. W naszych Autoryzowanych Serwisach Honda Marine zawsze można liczyć na fachową obsługę, profesjonalny przegląd techniczny, prawidłowe przygotowanie silnika do sezonu – wszystko zgodnie ze sztuką i zaleceniami producenta. Wasz silnik odwdzięczy się niezawodnością.