Wszystkie manetki zdalnego sterowania Honda wyróżniają się przede wszystkim dopracowanym, ergonomicznym kształtem zwiększającym komfort sterowania łodzią. Ujmują także eleganckim designem, który zadowoli najbardziej wymagających motorowodniaków zwracających uwagę na każdy szczegół.
Standardowe manetki boczne - zewnętrzne
(zawarte w cenie wybranych modeli silników)
Manetki boczne montowane zewnętrzne są najczęściej stosowane w stosunkowo niewielkich łodziach motorowych i silnikach małej mocy. Manetki tego typu zawarte są w cenie silnika, np. BF 8 / 10, BF 15 / 20, BF 30, BF 40 / 50 w modelach posiadających oznaczenie literą R. Są to najczęściej występujące manetki posiadające dwie kontrolki (ciśnienie oleju, temperatura) lub w przypadku silników od BF40 do BF 250 cztery kontrolki (ciśnienie oleju, temperatura, ładowanie akumulatora, check engine).
Niezależnie od mocy silnika, posiadają stacyjkę, wyłącznik bezpieczeństwa, zabezpieczenie rozruchu silnika przy wrzuconym biegu, tzw. ręczny gaz umożliwiający rozgrzanie silnika w niskich temperaturach oraz alarm dźwiękowy służący do informowania sternika o wystąpieniu nieprawidłowości w jego działaniu.
W modelach silników wyposażonych w power tilt, jak BF 15 / BF 20 lub power trim & tilt, jak w pełnej gamie od BF 30 po BF 250, na dźwigni sterowej manetki jest umieszczony przycisk do zdalnego sterowania uniesieniem lub uniesieniem i regulacją kąta trymu silnika.
W przypadku łodzi, w której nie występuje boczna konsola sterowa, a konsola sterowa zamontowana jest centralnie na pokładzie, w tej standardowej manetce możliwe jest przełożenie dźwigni sterowej o 1800 jak jest to pokazane na poniższych zdjęciach.
Manetki do zabudowy – montaż boczny
Manetki wewnętrzne z bocznym montażem - Flush Mount Remote Control Box – dostępne są w silnikach zaburtowych Honda średniej i dużej mocy, czyli od BF 40 ( 40 KM) po BF 250 (250 KM).
Każdy z wymienionych silników ma dedykowany, dostosowany technicznie, rodzaj manetki co jest zaznaczone w szczegółowym oznaczeniu silników i przyporządkowane konkretnym numerom katalogowym tych akcesoriów. Ułatwia to właściwy dobór silnika, manetki do rodzaju i konstrukcji łodzi.
Manetki tego typu mogą być stosowane w przypadku łodzi dwuskorupowych, w których możliwy jest montaż mechanizmów konstrukcyjnych manetki zdalnego sterowania pomiędzy zewnętrznymi i wewnętrznymi laminatami lub gdy konsola sterowa posiada odpowiednią ilość miejsca. Takie rozwiązanie przede wszystkim poprawia ergonomię sterowania łodzią oraz ułatwia przeprowadzenie okablowania i cięgiem sterowania przepustnicą gazu i sterowania biegami silnika. Zwiększa także, istotny dla wielu motorowodniaków, aspekt estetyczny dodając łodzi elegancji.
W zależności od indywidualnych preferencji sternika lub konstrukcji łodzi, manetki wewnętrzne dostępne są w wersji dla osób prawo lub lewo ręcznych. W przypadku manetek wewnętrznych z montażem bocznym konieczny jest montaż kontrolnego panelu układów silnika ze stacyjką i wyłącznikiem bezpieczeństwa.
Manetki do zabudowy – wewnętrzne w zestawie z panelem kontrolnym (zespolonym lub odseparowanym).
Manetki do zabudowy – montaż górny
Top Mount Remote Control Box czyli manetki przeznaczone do wewnętrznej zabudowy z montażem górnym są dostępne do silników średniej oraz dużej mocy: od BF 40 ( 40 KM) po BF 250 (250 KM).
Podobnie jak manetki wewnętrzne przeznaczone do montażu bocznego, manetki z montażem górnym są dopasowane technicznie do konkretnych modeli silników, a ich zastosowanie zależy również od rodzaju, konstrukcji i wielkości konsoli sterowej. Warto zwrócić uwagę na fakt, że manetki do zabudowy z górnym montażem wymagają również oddzielnego zamontowania panelu kontrolnego. Dostępne są dla osób prawo i lewo ręcznych. W przypadku manetek do zabudowy montażem górnym możliwe jest sterowanie pracą jednego lub dwóch silników.
Manetki iST (Intelligent Shift & Throttle System) - do zabudowy
Manetki iST są dedykowane do wybranych modeli silników zaburtowych o mocach 175, 200, 225, 250KM i dostępne są do silników BF175 / BF 200 / BF 225 oraz BF 250 z oznaczeniem DBW (Drive By Whire).
Dzięki tej serii manetek wyeliminowano konieczność zastosowania cięgien zdalnego sterowania biegami oraz przepustnicą gazu. Sterowanie tymi elementami silnika odbywa się elektronicznie poprzez sieć Honda Specyfic System (H-CAN), dzięki czemu sterowanie jest płynne i precyzyjne, ponieważ nie występuje zjawisko tarcia jak w tradycyjnych cięgnach - tym większego im dłuższa jest łódź. Natomiast montaż i budowa instalacji pokładowej są znacznie uproszczone. Rozwiązanie to umożliwia instalację napędów wielosilnikowych, precyzyjną synchronizację lub budowę podwójnego miejsca sterowania.
Foto: Manetki IST / wewnętrzne:
pojedyncza – boczna, pojedyncza – topowa, podwójna – topowa
W zależności od indywidualnych preferencji sternika lub konstrukcji łodzi, manetki wewnętrzne iST są dostępne w wersji bocznej, topowej pojedynczej lub podwójnej. Wersja topowa podwójna umożliwia sterowanie dwoma, trzema lub czterema silnikami jednocześnie. Estetów zaskoczy dopracowany i ergonomiczny kształt, oraz ujmujący elegancją design. W przypadku zastosowania manetek iST konieczny jest montaż dodatkowych paneli kontrolnych.
Poniżej - przykładowe panele kontrolne: zapłonu z wyłącznikiem bezpieczeństwa, rozruchu i wyłączenia silników, regulacja power trymu i tiltu.
W celu pewności dokonania wyboru właściwej manetki do silnika i łodzi rekomendowany jest kontakt z Autoryzowanym Dealerem Honda Marine.