Honda BF 20 to rodzina najbardziej popularnych wśród polskich miłośników motorowodniactwa silników zaburtowych Honda. Dostępność 17 różnych wersji wyposażenia sprawia, że silniki Honda BF 20 (moc maks. 20 KM) spełniają najbardziej wygórowane oczekiwania użytkowników, którzy potrzebują niezawodnych, przenośnych silników zaburtowych małej mocy.
BF 20 stosowane są jako napęd łodzi użytkowanych w celach prywatnych jak i zawodowych. Rekomendowane są do napędu łodzi wędkarskich, spacerowych, uniwersalnych pontonów składanych czy większości łodzi żaglowych o optymalnej długości od 2,7 do 8,5 m. Potwierdzeniem ich niezawodności i trwałości w ekstremalnych warunkach był udział w jednej z wypraw Under The Pole na wodach Przejścia Północno-Zachodniego.
Praktyczne zalety BF 20 cenione przez użytkowników:
- Najlepsze w klasie przyspieszenie w całym zakresie obrotów, niska prędkoścć trollingu. To doceniają zwłaszcza wędkarze holujący przynętę za łodzią.
- Bardzo mocna przekładnia z unikalnym systemem wydechu spalin przystosowana do pracy z czterołopatowymi śrubami Power Thrust mającymi zastosowanie do napędu ciężkich łodzi wypornościowych. System Power Thrust w połączeniu ze specjalnymi śrubami czteropłatowymi zapewnia przyrost uciągu o 15% w przód oraz 60% na biegu wstecznym w stosunku do seryjnych śrób napędowych. W BF 20, w celu osiągnięcia takich efektów, zastosowano unikalny system bocznego wydechu spalin na biegu wstecznym, co zapobiega kawitacji silnika (efekt „mielenia wody”) i zapewnia optymalną reakcję łodzi na dodanie gazu. Finalnie rozwiązanie to zapewnia stabilność łodzi. W praktyce rozwiązanie to doceniają przede wszystkim osoby manewrujące ciężkimi łodziami w ciasnych portach.
- Imponujące przyspieszenia – BF 20 wyposażone są w innowacyjny, cyfrowy układ zapłonu PGM-IG opracowany specjalnie do tych modeli przez koncern Honda. Układ ten zapewnia bardzo dobre przyspieszenie i równomierne rozwijanie mocy w całym zakresie. W układzie dolotowym znajduje się dodatkowo specjalna pompa przyspieszająca, która eliminuje chwilowe zadławienie silnika pracującego na niskich obrotach po gwałtownym dodaniu pełnego gazu.
- Komfort użytkowania zwiększa wahadłowy system niwelacji drgań zwiększający komfort użytkowania oraz system monitorowania ciśnienia oleju i temperatury, który w przypadku nieprawidłoowości automatycznie ogranicza obroty lub wyłącza silnik, ograniczając poważne awarie.
- Przednia dźwignia zmiany biegów z blokadą obrotowej przepustnicy zapewnia wygodną obsługę prawo - i leworęcznym osobom.
Dostępne wersje wyposażenia
Rodzina silników zaburtowych Honda BF 20 jest dostępna na polskim rynku w 17 wersjach:
- z rozrusznikiem elektrycznym i ręcznym,
- z rozrusznikiem ręcznym,
- podnoszone ręcznie,
- z gazowym siłownikiem wspomagającym podnoszenie na płyciznach,
- ze sterowaniem rumplem - wersje sterowane ręcznie posiadają bardzo wygodny rumpel sterowy oraz dźwignię zmiany biegów usytuowaną w miejscu zapewniającym intuicyjną obsługę, wygodną zarówno dla doświadczonych jak i początkujących wodniaków,
- ze zdalnym sterowaniem z podnoszeniem ręcznym,
- ze zdalnym sterowaniem z podnoszeniem Power Tilt (za pomocą układu hydraulicznego). Dzięki Power Tilt, wpływając na płyciznę i naciskając przycisk, bez wysiłku można unieść silnik nad powietrznię wody lub zmienić jego ustawienie względem łodzi.
Wersje ze zdalnym sterowaniem posiadają manetkę w komplecie i są wyposażone dodatkowo w alarm dźwiękowy układów zabezpieczających silnik przed uszkodzeniem.
Wersje BF 20 oznaczone literą „R” wyposażone są w manetki boczne zewnętrzne posiadające dwie kontrolki (ciśnienie oleju, temperatura), stacyjkę, wyłącznik bezpieczeństwa, zabezpieczenie rozruchu silnika przy wrzuconym biegu, tzw. ręczny gaz umożliwiający rozgrzanie silnika w niskich temperaturach oraz alarm dźwiękowy służący do informowania sternika o wystąpieniu nieprawidłowości w jego działaniu. W wersjach Power Tilt, na dźwigni sterowej manetki jest umieszczony przycisk do zdalnego sterowania uniesieniem lub uniesieniem i regulacją kąta trymu silnika. - Zależnie od wersji, silniki te są wyposażone w bardzo wydajny układ ładowania (6A/12V lub 12A/12V), którego charakterystyka zapewnia efektywne doładowanie akumulatora i zasilanie pokładowych odbiorników elektrycznych (echosond, oświetlenia, radio) już przy prędkości marszowej.