Silnik zaburtowy jest najcenniejszym lub jednym z najbardziej cennych elementów łodzi motorowej. I jest to jeden z powodów, dla których należy systematycznie o niego dbać, kontrolować stan techniczny materiałów eksploatacyjnych, a będzie służył przez wiele lat. Drugim powodem do przestrzegania prawidłowej obsługi silnika jest jego niezawodność „na żądanie” i pewność, że w każdej chwili można wypłynąć…
Dlaczego lepiej jest wykonać przegląd techniczny PO, a nie tuż PRZED sezonem?
Zamknięcie sezonu jest idealną okazją do wykonania konserwacji i zabezpieczenia silnika na czas przechowywania, zwłaszcza że niektóre elementy należy, według zaleceń producenta, sprawdzać co pół roku i niektóre raz w roku. Pewne czynności można wykonać we własnym zakresie, ale część przeglądu technicznego musi być wykonana w autoryzowanym serwisie. Wczesna diagnoza pozwala zazwyczaj zmniejszyć ilość elementów wymagających wymiany i radykalnie ograniczyć koszt ewentualnej naprawy. Najlepszym przykładem może być fakt, że przekładnia każdego silnika zaburtowego pracuje pod wodą i w przypadku powstania jakiejkolwiek nieszczelności odłożenie naprawy do wiosny będzie oznaczało konieczność wymiany wielu skorodowanych elementów, a w konsekwencji także serwisowanie wymagające więcej czasu i konieczność oczekiwania na wolny termin w Autoryzowanym Punkcie Serwisowym, który podczas pierwszych, wiosennych dni jest obłożony nagłym napływem zleceń.
Uwaga! Posezonowy przegląd techniczny jest obowiązkowy w przypadku silników będących w okresie gwarancyjnym.
Mechanik radzi - podstawowy zakres konserwacji silnika zaburtowego po sezonie
- Sprawdzaj regularnie zalecenia producenta w Instrukcji Obsługi danego modelu silnika, w której znajduje się tabela zawierająca elementy i częstotliwość konserwacji oraz szczegółowo wyjaśnione czynności serwisowe.
- Przed rozpoczęciem przeglądu oraz wszelkich napraw należy zatrzymać silnik. Jeśli natomiast konieczne jest włączenie silnika, upewnij się, że:
- pomieszczenie jest dobrze wentylowane,
- płytka antykawitacyjna znajduje się co najmniej 100 mm pod powierzchnią wody, by pompa wodna była w stanie dostarczyć odpowiednią ilość wody chłodzącej. W przeciwnym przypadku może dojść do przegrzania silnika.
- Dbaj o środowisko naturalne i bezpieczeństwo, i przed wyrzuceniem zużytego oleju silnikowego, akumulatora koniecznie zapoznaj się z lokalnymi wytycznymi dotyczącymi gospodarki odpadami lub skontaktuj się z Autoryzowanym Punktem Serwisowym Honda, by otrzymać informacje na temat ich utylizacji.
- Do napraw i konserwacji warto używać oryginalnych części zamiennych Honda, których parametry są idealnie dostosowane do danego typu silnika zaburtowego, oraz zalecanego oleju.
- Wymiana oleju silnikowego i w spodzinie - w silnikach gaźnikowych, np. BF 8, BF 10 i BF 15, BF 20, jaki i zasilanych wtryskiem paliwa (BF 40 i większej mocy) powinno się wymieniać olej silnikowy i w przepustnicy co 100h eksploatacji silnika lub co pół roku i koniecznie właśnie po sezonie. Podczas przeglądu ważna jest kontrola uszczelniacza na wałku poziomym. Mleczny odcień oleju wskazuje na obecność wody w oleju i konieczność ustalenia przyczyny, ewentualnej wymiany uszczelniacza. W celu wymiany oleju należy odkręcić dolną, a następnie górną śrubę spustową i zlać olej. W przypadku obecności wody w oleju przekładniowym należy skontaktować się z Autoryzowanym Punktem Serwisowym.
Spodzina – dolna śruba spustowa oleju
Śruba spustowa oleju silnikowego
Śruba spustowa oleju silnikowego
- Wymiana filtra oleju silnikowego – filtr oleju należy wymienić raz w roku lub co 200h eksploatacji w Autoryzowanym Punkcie Serwisowym. Jest to materiał eksploatacyjny, który w naturalny sposób zużywa się w miarę upływu czasu i użytkowania silnika, a zabrudzony powoduje, że do silnika przedostaje się nieoczyszczony olej o ograniczonych właściwościach smarnych co prowadzi do blokady części ruchomych silnika i może doprowadzić do uszkodzenia silnika.
- Sprawdzenie wirnika pompy wodnej – z wyjątkiem Honda BF 2,3, po sezonie należy sprawdzić wirnik pompy wodnej, którego końcówki mogły zatrzeć się podczas intensywnej eksploatacji silnika. Słaby, przerywany kontrolny strumie wody może także świadczyć o przedostaniu się ziaren piasku. Kontrola i wymiana wirnika powinna być wykonana w Autoryzowanym Punkcie Serwisowym.
- Sprawdzenie śruby napędowej – kontrola śruby napędowej polega na sprawdzeniu czy na wałku nie ma owiniętych ciał obcych, jak np. żyłka, która może spowodować uszkodzenie uszczelniacza na wałku poziomym, oraz na sprawdzeniu łopatek, które mogły ulec wyszczerbieniu lub odkształceniu wskutek uderzenia o skałę. W tym ostatnim przypadku należy wymienić śrubę na nową. Jednocześnie należy sprawdzić czy nie jest uszkodzona zawleczka blokująca.
- Sprawdzenie anod – wszystkie silniki zaburtowe Honda są zabezpieczone specjalną wielowarstwową powłoką antykorozyjną (zabezpiecza silnik przed szkodliwym oddziaływaniem słonej wody, działaniem promieniowania UV oraz innymi, ciężkimi warunkami atmosferycznymi). Dodatkowo wyposażone są w płytki anodowe wykonane ze specjalnego metalu chroniącego silnik przed działaniem korozji. Po każdym sezonie warto sprawdzić stan płytki i wymienić ją na nową jeśli rozmiar zmniejszy się do ok. 2/3 od oryginalnej wielkości powierzchni lub gdy płytka ukruszy się.
- Kontrola świecy zapłonowej – w każdym typie silnika należy wymienić świecę zapłonową raz w roku – najlepiej po sezonie. Tę czynność powinien wykonać Autoryzowany Serwis. Warto zawsze stosować oryginalne świece zapłonowe, ponieważ zamienniki z reguły nie spełniają wymaganych parametrów co może doprowadzić do uszkodzenia silnika.
- Wymiana filtra paliwa – filtr paliwa powinien być wymieniony raz w roku ze wskazaniem na termin posezonowy. Zużyty filtr paliwa, z nagromadzonym osadem o wodą, przyczynia się do obniżenia mocy silnika i problemów z uruchomieniem silnika. Powodem wymienionych problemów może być również zanieczyszczenie zbiornika paliwa, dlatego w trakcie posezonowej kontroli warto go oczyścić.
- Płukanie silnika – po zakończonym sezonie należy oczyścić i przepłukać silnik czystą wodą przez co najmniej 10 min. Płukanie silnika odbywa się za pomocą złącza lub bez.
- Smarowanie – końcowym punktem posezonowej konserwacji silnika zaburtowego jest smarowanie zewnętrznych powierzchni szmatka nasączoną w czystym oleju silnikowym i pielęgnacja punktów smarnych. W przypadku silników pracujących w słonej wodzie należy nałożyć też smar antykorozyjny do zastosowań morskich na mocowanie rumpla, wałek dźwigni zmiany biegów, wspornik silnika, śruby zaciskowe, drążek regulacji kąta pawęży, dolną obudowę wału obrotu, wałek śruby i wał przechyłowy.
Poza powyższym podstawowym zakresem posezonowego przeglądu technicznego, raz w roku warto również w Autoryzowanym Punkcie Serwisowym dokonać kontroli paska rozrządu, wyregulować luz zaworowy, sprawdzić termostat, odpowietrznik skrzyni korbowej. Co 2 lata należy sprawdzać i w razie konieczności wymienić przewody paliwowe (muszą być wymienione zawsze w przypadku śladów wycieku lub zniszczenia przewodów), a co 3 lata – wyregulować cięgno zmiany biegów.
Niezastąpionym wsparciem technicznym jest gniazdo diagnostyczne, w które wyposażone są silniki Honda BF 40, BF 50, BF 60, BF 80, BF 100, BF 115, BF 135, BF 150, silniki największej mocy Honda BF 175, BF 200, BF 225 oraz najnowszy i największy 4-suwowy silnik zaburtowy Honda zbudowany na bazie nowoczesnej konstrukcji Honda Odyssey – BF 250. Gniazdo diagnostyczne, którego zadaniem jest kontrola przebiegu pracy silnika, po podłączeniu do komputera ujawnia pełną historię pracy silnika i umożliwia szybkie wykrycie usterek.
Prawidłowe przechowywanie silnika zaburtowego
Niezawodność i długa żywotność silnika zaburtowego zależy również od warunków w jakich jest przechowywany przez dłuższy czas, na przykład przez okres zimowy.
- Silnik powinien „odpoczywać” w dobrze wentylowanym miejscu, z dala od bezpośredniego oddziaływania promieni słonecznych oraz wilgoci.
- W przypadku przechowywania silnika dłużej niż miesiąc, należy opróżnić zbiornik paliwa praz separator par jak np. w BF 50 czy gaźnik w przypadku silników gaźnikowych - BF 8, BF 10 i BF 15, BF 20. Uruchomienie silnika na starej, zanieczyszczonej benzynie może spowodować poważne, a w konsekwencji bardzo kosztowne w naprawie, uszkodzenie silnika.
- W przypadku silników wyposażonych w rozrusznik elektryczny należy naładować akumulator i kontrolować jego stan w trakcie zimowania. Przed wyjęciem akumulatora należy koniecznie zapoznać się z instrukcją obsługi producenta akumulatora i zachować wszelkie środki ostrożności.
- Silnik należy przechowywać w pozycji transportowej – pionowej z przymocowaniem wspornika do stojaka lub w poziomej na stronie ze specjalnym zabezpieczeniem obudowy. Zawsze należy dokładnie sprawdzić czy silnik jest właściwie zabezpieczony przed potencjalnym uszkodzeniem mechanicznym. Każda inna pozycja może doprowadzić do uszkodzenia i wycieku oleju.
Wykaz Autoryzowanych Punktów Serwisowych silników zaburtowych Honda
Przykładowe tabele najpopularniejszych, przenośnych silników małej mocy, w których są wymienione wszystkie czynności serwisowe: