Silniki zaburtowe Honda są przykładem nowatorskich rozwiązań technicznych i jednocześnie potwierdzają wiodącą rolę Koncernu Honda w światowym rozwoju silników, w tym silników czterosuwowych. Silniki zaburtowe Honda o konstrukcji czterosuwowej dokonały prawdziwej rewolucji w świecie napędów łodzi, dzięki czemu ewolucja techniczna tych silników od kilku dekad podąża w kierunku doskonalszej niezawodności, najwyższych osiągów, niższych kosztów eksploatacji oraz poszanowania środowiska naturalnego (wszystkie silniki zaburtowe Honda spełniają z wyprzedzeniem światowe normy dopuszczalnego poziomu emisji spalin i hałasu EPA 2006 (Environmental Protection Agency), CARB 2008 (California Air Resources Board) oraz Dyrektywy Unii Europejskiej (European Union Recreational Craft Directive).
W naszej ofercie w każdym sezonie proponujemy szeroki wybór ponad 100 wersji silników zaburtowych Honda o mocy od 2,3 KM do 250 KM, by każdy z łatwością mógł wybrać silnik dostosowany do łodzi oraz potrzeb. Wszystkie wywierają wrażenie designerską linią i zachwycają niezawodnością (do serwisu rzadko trafiają silniki Honda po okresie gwarancji), osiągami, łatwością obsługi. Są chronione czterowarstwową powłoką antykorozyjną, a w silnikach większej mocy zastosowano rozwiązania techniczne uprzednio sprawdzone w silnikach Honda Accord, CR-V, Civic, Fit, Odyssey i Pilot, np.: system zmiennych faz rozrządu V-TEC czy kolektory dolotowe o zmiennej długości (te rozwiązania były uprzednio testowane przez wiele lat na torach Formuły 1).
Podstawowym kryterium trafnego wyboru silnika zaburtowego jest jego moc maksymalna, dlatego stworzyliśmy praktyczny skorowidz silników wg. mocy, by ułatwić Państwu szybkie znalezienie potrzebnego modelu i dokonanie trafnego wyboru.
Moc maks. 2,3 KM
BF 2,3 – najmniejszy, przenośny, silnik zaburtowy Honda, który może zaskoczyć swoim potencjałem. Ma wbudowany zbiornik paliwa 1,1l, specjalne ustawienie do pływania na płytkiej wodzie i jest przeznaczony do napędu niewielkich łodzi i pontonów wędkarskich z podłogą z usztywnionej maty pneumatycznej o długości 2,4 / 2,7 / 3,2 /3,8 metra oraz pontony z podłogą aluminiową, o długości 2,5 / 3,0 / 3,5 / 4,0 metra.
Wyróżnia się optymalnym stosunkiem mocy do masy w tej klasie silników – moc maks. 2,3 KM przy obrotach 5 000 – 6 000 na min. Do dziś jest jedynym na rynku silnikiem zaburtowym z biegiem neutralnym, który włącza się automatycznie po zwiększeniu prędkości. Jest wyjątkowo odporny na skutki intensywnej eksploatacji i jest wprost dostosowany do polskich warunków wodnych – może być stosowany na każdym akwenie, w tym w zasolonej wodzie. Może pływać ponad ok. 1,5 godziny na jednym tankowaniu zbiornika (przy delikatnym obchodzeniu się z przepustnicą!), a dzięki obrotowi o 360° zapewnia wygodną zwrotność w każdym kierunku i łatwe manewrowanie. Załączenie biegu odbywa się automatycznie po dodaniu gazu.
Moc maks. 4/5/6 KM
Moc maksymalną w zakresie 4-6 KM reprezentują silniki Honda BF 4/5/6 – idealny przykład połączenia kompaktowej obudowy z zaawansowaną techniką. Są to bardzo popularne modele silników przeznaczone do łodzi wędkarskich, pontonów i łodzi żaglowych. Dostępne są w wersjach z krótką i długą kolumną, z wbudowanym zbiornikiem paliwa 1,5 l (w modelach BF 5/6 można dodatkowo podłączyć zbiornik zewnętrzny o pojemności 12 lub 25 l), a także wersje seryjnie wyposażone w układ ładowania akumulatora (12 V/ 6 A – nie zawarty w cenie silnika).
Silniki te są cenione przez użytkowników ze względu na długą żywotność i najniższe w tej klasie zużycie paliwa, wibracje oraz poziom hałasu. Mają także zabezpieczenie przed przypadkowym rozruchem silnika znajdującego się na biegu – jest to skuteczna ochrona załogi oraz łodzi przed przypadkowym, nagłym manawrem. Ich bogate wyposażenie zapewnia dobór wersji silnika do bardzo zindywidualizowanych potrzeb i priorytetów. Zalety najnowszych silników Honda BF 4 / BF 5 / BF 6 zostały docenione przez stowarzyszenie IBEX przyznające coroczne nagrody za innowacyjność technologii przydatnej przyszłym użytkownikom produktów.
Na szczególną uwagę zasługuje BF 6 nagrodzony IBEX Innovation Award 2016 za 4 wiodące w tej klasie cechy, jak łatwość obsługi, łatwe uruchomienie, zatrzymanie jednym dotknięciem oraz łatwość przenoszenia. Dostępny jest w paru wersjach, w tym w opcji z fabrycznie wbudowanym układem ładowania akumulatora o maksymalnym prądzie ładowania 12 V / 6 A. Najnowsze modele BF 6 także posiadają zabezpieczenie na biegu przed przypadkowym uruchomieniem silnika, które chroni załogę i łódź przed przypadkowym nagłym manewrem. Zastosowano w nim również nowy, wygodny sposób standardowego gaszenia silnika - One-Push-Stop Switch - za pomocą jednokrotnego dotknięcia.
Moc maks. 8 - 20 KM
W tej grupie znajdują się silniki BF 8/10 o mocy maks. kolejno 8 i 10 KM oraz BF 15/20 o mocy maksymalnej 15 i 20 KM, przeznaczone do napędu łodzi wędkarskich, pontonów i łodzi żaglowych. Jest to rodzina popularnych i najczęściej stosowanych na polskich akwenach silników zaburtowych Honda. Dostępne są w wersjach z krótką i długą kolumną, w wersjach wyposażonych w układ ładowania akumulatora (12V / 6 A) lub (12 V 12 A) zawarty w cenie silnika, zewnętrzny zbiornik paliwa z linią paliwową o pojemności 12 l. Charakterystyki tych układów ładowania są najlepsze w tej klasie silników i z uwagi na budowę umożliwiają osiąganie bardzo wysokich prądów ładowania akumulatora zbliżoną do wartości maksymalnych nawet już przy prędkościach marszowych łodzi. Jest to istotne, ponieważ przez większy okres pracy silnika jest on eksploatowany w zakresie wolnych lub średnich obrotów. Silniki konkurencyjne, osiągają istotne wartości głównie dopiero przy masymalnych obrotach, a więc i maksymalnych prędkościach pływania.
BF 8/10/15/20 mogą być sterowane rumplem lub manetką zdalnego sterowania. Wersje z oznaczeniem Power Thrust są wyposażone w seryjnie montowaną uniwersalną śrubę napędową, a w cenie silnika zawarta jest również dodatkowa śruba uciągowa zapewniająca przyrost uciągu o 15 % przy pływaniu w przód i 60 % na biegu wstecznym. Opcje silników Power Thrust są rekomendowane do cięższych łodzi wypornościowych.
Przykładem połączenia nowoczesności, intuicyjnej obsługi, efektywności paliwowej jest BF8 – silnik, który zadowoli doświadczonych sterników, jak i osoby zaczynające przygodę na wodzie. Wyposażony jest w mikroprocesowy system zapłonu PGM-IG, pompę przyspieszającą w układzie dolotowym, wygodną dźwignię biegów z przodu silnika, specjalną konstrukcję bocznego wydechu spalin zwiększającą uciąg, ogranicznik maksymalnej prędkości, pierścieniowy regulator oporu rączki gazu, wygodną regulację oporu obrotu kolumny, wahadłowy amortyzator wibracji silnika i specjalny tłumik szmerów ssania układu dolotowego powietrza. Wyróżnia się w swojej klasie także, wedle potrzeb, najniższą prędkowścią trolligu. Posiada też dodatkowe zabezpieczenie w formie unikalnego separatora chroniącego układ dolotowy powietrza przed zassaniem wody, co liczy się podczas manewrów na biegu wstecznym przy złej pogodzie, gdy o płaską rufę łodzi rozbijają się fale.
Silnik Honda BF 15 potwierdził swój potencjał w teście przeprowadzonym przez redakcję renomowanego magazynu „boote Magazine”, w którym zajął 1. miejsce ex aequo z silnikiem Mercury F15MH, a bezkonkurencyjny okazał się w kategorii „prędkość”. Relacja testu (w j. niemieckim)
Najbardziej popularnym wśród polskich miłośników łodzi motorowodnych jest silnik Honda BF 20. Służy do napędu łodzi wędkarskich, spacerowych, uniwersalnych pontonów składanych czy większości łodzi żaglowych o optymalnej długości od 2,7 do 8,5 m. Ceniony jest m. in. za najlepsze w klasie przyspieszenie w całym zakresie obrotów, niską prędkoścć trollingu, imponujące przyspieszenia, bardzo mocną przekładnię z unikalnym systemem wydechu spalin.
Moc maks. 30 – 60 KM
Ta grupa silników zaburtowych Honda obejmuje BF 30 (30 KM), BF 40/50 (40/50 KM) i BF 60 (60 KM).
Są to silniki przeznaczone do montażu na turystycznych łodziach motorowych, łodziach wędkarskich, łodziach hybrydowych, łodziach MAZURY o długości ponad 4,2 m oraz na housboat-ach. Często są „na służbie” jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej oraz innych służb zajmujących się ratownictwem wodnym i powodziowym. Dostępne są w wersjach sterowanych rumplem lub zawartą w wyposażeniu standardowym manetką zdalnego sterowania, i są wyposażone w układ ładowania akumulatora: 10 A - BF 30, 17 A - BF 40/50 i BF 60.
Silnik Honda BF 30 jest dostępny w wersjach z krótką lub długą kolumną oraz podnoszeniem ręcznym wspomaganym siłownikiem gazowym lub hydraulicznym Power Trim & Tilt. Jest też wyposażony m. in. w system zapłonu cyfrowego PGM-IG, w specjalne poduszki tłumienia drgań o zwiększonej absorpcji, system elektronicznej kontroli poziomu oleju, temperatury i obrotów (monitoruje, alarmuje i zabezpiecza silnik przed uszkodzeniem), rozbudowany układ anod antykorozyjnych i przyłącze do płukania słodką wodą (zabezpiecza przed korozją i nalotami w układzie chłodzenia) umożliwiające eksploatację silnika nawet w warunkach morskich.
Honda BF40 i BF50 to prawdopodobnie najszybsze i najbardziej ekonomiczne silniki zaburtowe w tym przedziale mocy (40 – 50 KM) o najlepszym współczynniku mocy do ciężaru. Ta para silników jest rzeczywistym odzwierciedleniem nowoczesności i innowacyjności technicznej stworzonej dla przyjemności użytkowników. Rekomendowane są do napędu pontonów i łodzi o długości 4 – 5,5 m.
To pierwsze silniki, w których zamontowano innowacyjne patenty Honda – system BLAST i ECO-mo. To właśnie dzięki tym rozwiązaniom silniki zaburtowe Honda, wykorzystując każdą kroplę paliwa, są tak wysoce ekonomiczne w eksploatacji. Jednocześnie, obniżony poziom emisji spalin podnosi jakość pływania i czerpanie przyjemności z przebywania na świeżym powietrzu. BF40 i BF50 są wyposażone w elektroniczny system kontroli monitorujący ich pracę (system nieustannie sprawdza ciśnienie oleju, temperatury, układ wtryskowy, ładowania akumulatora, a gdy zajdzie taka potrzeba - kontroluje obroty maksymalne). Mogą też pokazać swój „sportowy pazur” - wyciskanie najwyższych wartości mocy i momentów obrotowych zapewnia zaawansowany cyfrowy zapłon PGM-FI, który w zależności od obciążenia silnika optymalizuje dawkę paliwa i powietrza dostosowując czas zapłonu. Efekty są imponujące: uzyskiwanie większych prędkości, zdecydowanie większy komfort oraz bardzo płynne rozwijanie mocy w całym zakresie obrotów aż do wartości maksymalnych. Poprawę osiągów zapewnia również spodzina typu „slim”, której smukły kształt znacznie zmniejsza opór wody. Natomiast duża płyta antybryzgowa kolumny silnika ogranicza rozbryzgi i eliminuje przedostawanie się wody do części rufowej łodzi przy dużych prędkościach. Ich nowocześnie kompaktowa konstrukcja zawiera m. in. sieć komunikacji elektronicznej NMEA 2000® łączącą silnik z pozostałymi odbiornikami pokładowymi oraz 22 Amperowy alternator umożliwiający ładowanie akumulatora prądem natężeniu 17A. Wybrane modele są tez wyposażone w regulator sterowania łodzią podczas pływania w trollingu.
Jedną z najlepszych referencji BF40 i BF50 – prostej obsługi, niezawodności, legendarnie długiej żywotności oraz niespotykanego nigdzie indziej wyjątkowego współczynnika mocy do ciężaru jest fakt, że tę parę silników cenią sobie służby ratownicze chętnie wykorzystujące je do napędu swoich jednostek pływających.
Silnik Honda BF 60 (60 KM), z pełną paletą wersji, powstał po 40 latach doświadczeń Honda w konstrukcji ekologicznych silników 4-suwowych i jest wyposażony w wiele sprawdzonych już rozwiązań. Zapewnia najlepsze przyspieszenie, najlepszą sterowalność, najniższe zużycie paliwa w swojej klasie. Silniki te są wyposażone w systemy BLAST, ECO-mo, komunikacji elektronicznej NMEA 2000®, wielopolowy układ ładowania akumulatora z regulatorem napięcia 12V/17A do zasilania odbiorników pokładowych, przyłącze do płukania słodką wodą czy pokrywę „Honda Premium Compact” opartą na koncepcji ograniczenia oporów aerodynamicznych.
Moc maks. 80 – 250 KM
Grupa silników o największej mocy – 80/100/115/135/150/175/200/225 i 250 KM – są doskonałą propozycją dla doświadczonych sterników i miłośników motorowodniactwa z adrenaliną. Są stosowane do napędu łodzi motorowodnych służących do wędkowania, do rekreacji oraz będących narzędziem pracy zawodowej związanej z pływaniem po jeziorach, rzekach i akwenach morskich. Spełniają z dużym zapasem restrykcyjne normy emisji spalin i wyróżniają się bardzo dobrymi osiągami dzięki licznym, unikalnym rozwiązaniom technicznym, jak system BLAST, system ECOmo, system zmiennych faz rozrządu VTEC (BF 100 / BF150 / BF 225 / BF 250), elektroniczny układ zapłonu PGM-FI, NMEA2000 umożliwiający tworzenie sieci komunikacji pomiędzy urządzeniami elektronicznymi różnych producentów, głównie instrumentów stosowanych w nawigacji morskiej. BF 200/225 i BF 250 to silniki V6 dostępne również w opcji DBW (Drive By Wire - system sterowania przepustnicą gazu i biegów bez zastosowania cięgien) oraz w kolorze srebrnym i białym.
BF 80 – to jeden z przykładów łatwego sterowania w trollingu. Silnik zadziwia przyspieszeniem i elastycznością w całym zakresie obrotów, a łódź bardzo łatwo wchodzi w ślizg i błyskawicznie osiąga prędkość maksymalną.
BF 100 oferuje najlepszy stosunek mocy do masy. Jest wyposażony w technologie sprawdzone w silnikach Honda Accord, CR-V, Civic, Fit, Odyssey i Pilot, układ zmiennych faz rozrządu V-TEC oraz skokową kontrolę prędkości trollingowej. Sprawdza się w napędzie łodzi otwartych, kabinowych, pontonowych, aluminiowych o długości 5 – 6,5 m przeznaczonych do pływania po jeziorach, rzekach i morskich wodach przybrzeżnych.
BF 115/ BF 135 i BF 150 są przedstawicielami nowej generacji silników zaburtowych. Są idealną propozycją dla miłośników wędkarstwa, szalonych wypraw wodnych i sportów motorowodnych. Ergonomiczna spodzina o zmniejszonych oporach hydrodynamicznych, wielowarstwowa ochrona antykorozyjna, zwiększona moc i moment obrotowy w zakresie niskich obrotów, gdy łódź wchodzi w dynamiczny ślizg i rozpędza się do maksymalnej prędkości, sekwencyjny wtrysk paliwa, cyfrowy zapłon ułatwiający sterowanie, zmienna prędkość w trollingu… to niektóre z przyjemnych zalet tych silników. BF 150 dodatkowo posiada liniowy czujnik powietrze-paliwo, który powoduje bardzo precyzyjne odmierzanie dawki paliwa w mieszance paliwowo-powietrznej, a w konsekwencji – wyjątkowo oszczędne zużycie paliwa.
BF 175, BF 200 i BF 225 to super nowoczesne silniki o kompaktowej konstrukcji zbudowane na bazie 24-zaworowych silników V6 o pojemności 3,5l wykorzystywanych w setkach tysięcy samochodów Honda. Są również wyposażone w potężny alternator o maksymalnej wydajności prądu ładowania 60A, który umożliwia bardzo wydajne zasilanie licznego osprzętu pokładowego. Służą do napędu łodzi turystycznych, wędkarskich i roboczych.
BF 250 o mocy maks. 250 KM jest najnowszym osiągnięciem Koncernu Honda. To silnik z wyścigowym charakterem, który doceniają wyrafinowani amatorzy sportów i turystyki motorowodnej czy wędkowania na dużych akwenach. Oferuje moc w całym zakresie obrotów, rewelacyjne osiągi, wygodne sterowanie, pełną kulturę pracy i szeroki wachlarz nowatorskich rozwiązań, jak VTEC, BLAST, ECOmo, PGM-FI oraz innowacyjny na skalę światową system przepływu powietrza DIRECT AIR INTAKE. Poznaj bliżej rozwiązania techniczne TUTAJ.
Rekordowe osiągi z zachowaniem minimum spalania zapewnia unikalny system przepływu powietrza DIRECT AIR INTAKE, który, obniżając temperaturę zasysanego powietrza, powoduje zwiększenie mocy i znacznie poprawia przebieg momentu obrotowego. Dodatkowo nowy, smukły kształt spodziny zmniejszył opory hydrodynamiczne o 5% w stosunku do tradycyjnego kształtu, co bezpośrednio wpływa na uzyskanie wyższych prędkości maksymalnych. Nowoczesna konstrukcja BF 250, naszpikowana jest praktycznymi innowacjami. Kapitan steruje przepustnicą gazu na manetce, a moduł ECU (Engine Control Unit) stale modyfikuje kąt wyprzedzenia zapłonu, zmieniając moment obrotowy zależnie od warunków pracy i obciążenia silnika. Silnik ten posiada także wyjątkowy 90 Amperowy alternator, który nawet podczas spokojnego użytkowania silnika, zapewnia prąd ładowania o natężeniu do 60 A. Wędkarze oraz osoby zawodowo związane z wodą i pływające po zmierzchnu z pewnością docenią też unikalny system ładowania akumulatora na wolnych obrotach (Adjustable Idle Charge).
Silniki BF 200, BF 225 oraz BF 250 są dostępne w opcji ze sterowaniem cięgnami, a wraz z BF 175 – także w opcji DBW (Drive By Wire - system sterowania przepustnicą gazu i biegów bez zastosowania cięgien) oraz w kolorze srebrnym lub białym.